Cookies 🍪

Deze site gebruikt cookies waar we je toestemming voor nodig hebben.

Data in de praktijk

Bas Zoetebier, Data in praktijk, VVAD, Drieslag, Prosu

Wie regelmatig social media volgt, komt ook verschillende bedrijven en oud-studenten tegen die gastlessen geven op Aeres Hogeschool. Recent viel een bericht van Prosu Databased Marketing op, die al enkele jaren op rij gastlessen geven op de hogeschool. De lessen worden verzorgd aan de tweedejaars Bedrijfskunde & Agrifoodbusiness en de Agrotechniek & Management-studenten. In de Instagram-post werd onder andere gesproken over het opstellen van klantenpersona’s en hoe deze doelgericht benaderd kunnen worden, inclusief #data.

Prosu Databased Marketing gebruikt data om zijn klanten, vaak bedrijven die toeleveren aan landbouwbedrijven, hun boodschap zo accuraat en zo gericht mogelijk te verspreiden. Dus bedrijven waar het niet voor bedoeld is, ontvangen dan geen boodschap, maar agrariërs die mogelijk geïnteresseerd zijn ontvangen de reclame of aanbieding wel. Algemeen manager Bas Zoetebier: “Wij verzamelen data van de agrarische sector en zetten deze in ter ondersteuning van de marketingacties voor onze klanten. Dit zijn agrarische toeleveranciers die wij helpen de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken. De data die wij gebruiken is deels van klanten en komt deels uit onze eigen database, en wij helpen onze klanten (dus toeleveranciers van agrariërs) deze informatie goed in te zetten en er voor te zorgen dat de agrariërs wel de juiste informatie krijgen.” Van Aeres Hogeschool krijgen wij regelmatig stagiairs en (oud-)studenten die bij ons werken. Daarom zijn er goede contacten met de hogeschool.

Ook bij Prosu Databased Marketing gaat het om het zo effectief omgaan met productiemiddelen van afnemers. Door de inzet van data kunnen ondernemers zo goed en gericht mogelijk worden benaderd. Bijvoorbeeld mechanisatiebedrijven kunnen met de gegevens van Prosu op het juiste moment de juiste aanbieding doen aan agrariërs, op het moment dat mogelijk ook de keuze voor een nieuwe machine moet worden gemaakt. De data komen vanuit Prosu zelf. Met het callcenter van Prosu worden eigen data verzameld en geüpdatet. Bas: “Door data zo specifiek mogelijk in te zetten kunnen wij de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste agrariërs krijgen. Zo krijgen zij geen onnodige informatie binnen en kunnen zij hun tijd goed besteden.

Bas ziet dat de afgelopen jaren het aantal agrariërs daalt, maar de bestaande bedrijven groter en professioneler zijn geworden. Om de marketing van toeleveranciers daar goed op aan te laten sluiten, is het belangrijk om de agrarische sector specifiek mogelijk in beeld te hebben. Bij de agrariërs worden ook steeds meer data verzameld. Wanneer deze data goed geanalyseerd worden, kunnen de verschillende processen bij de toeleveranciers en agrariërs ook geoptimaliseerd worden. De data gaan bijvoorbeeld over de omvang van bedrijven, de leveranciers en toekomstvisie van het bedrijf.

Bij Prosu Databased Marketing is de filosofie als volgt: data verzamelen en vastleggen van in een veilige omgeving, waarbij duidelijk moet zijn van wie deze data afkomstig zijn, waardoor deze data op de juiste manier ingezet kunnen worden. Daarbij hoort uiteraard ook de toestemming van diegene waarvan de data is. Bas: “Zolang het duidelijk is waarvoor we deze gebruiken en door wie de toestemming is gegeven kan je wel zeggen dat data het nieuwe goud is.” Het belang van data in combinatie met het gebruik daarvan zouden een onderdeel moeten zijn van de verschillende hbo-opleidingen en niet alleen bij Aeres. Afgestudeerden zullen in hun dagelijkse werkzaamheden op één of andere manier met data te maken krijgen.

Over Prosu

Prosu Databased Marketing is sinds 1992 actief in de agribusiness en specialist op het gebied van marketing met een data gedreven aanpak. Zij helpen klanten met hun vraagstukken door middel van het uitvoeren van marktonderzoeken. Daarnaast helpen wij deze agrarische toeleveranciers met de communicatie naar hun agrarische doelgroep.

Wijzig cookie-voorkeuren